WYTYCZNE PROJEKTOWE

 

UZGODNIENIA PPOŻ.

ikonka zamknij
ikonka menu

PRZEŚLIJ PROJEKT ikonka

mail biuro@ppoz-online.pl

Rzeczoznawca PPOŻ online

Wszystkie artykuły

W ostatnich 18 miesiącach w Australii odnotowano ponad 450 pożarów, które wiąże się z użyciem baterii litowo-jonowych w lekkich pojazdach elektrycznych, takich jak elektryczne hulajnogi i rowery. Dane z państwowych
Na stronie www.ppoz-online.pl opisujemy wiele aspektów związanych z tematyką ochrony przeciwpożarowej i bezpieczeństwa.  Warto zwrócić uwagę na rosnącą liczbę incydentów związanych z pożarami magazynów baterii w instalacjach fotowoltaicznych. W drugiej
Projektowane okablowanie w instalacjach PV jest jednym z najważniejszych punktów jakie należy spełnić zapewniając ochronę ppoż. Podsumowanie na ten temat można przedstawić w następujących punktach: 1. Wybór odpowiedniego przekroju przewodów:
Dzisiaj w ręce wpadł mi niemiecki poradnik na temat ochrony przeciwpożarowej w zakresie zwalczania pożarów PV dla strażaków. "Brandschutzwissen für Feuerwehrangehörige", która została opublikowana przez Niemiecki Związek Strażaków (Deutscher Feuerwehrverband)
04 lutego 2024

Istnieją pojazdy, które są bezkonkurencyjne w zakresie ilości wywoływanych przez nie pożarów. Czy wiesz o tym zagrożeniu?

W ostatnich 18 miesiącach w Australii odnotowano ponad 450 pożarów, które wiąże się z użyciem baterii litowo-jonowych w lekkich pojazdach elektrycznych, takich jak elektryczne hulajnogi i rowery. Dane z państwowych służb pożarnych wskazują, że takie incydenty stają się coraz częstsze, zwłaszcza w ostatnich latach. Na przykład, w Zachodniej Australii zanotowano wzrost liczby takich przypadków z 21 w 2018 roku do 81 w ostatnim roku. W Nowej Południowej Walii straż pożarna interweniowała w około 180 przypadkach związanych z bateriami litowo-jonowymi w ciągu ostatniego roku, podczas gdy w Wiktorii było 120 takich zdarzeń do lipca, a w Queensland - 72 od 2021 roku. W Brisbane niedawno doszło do pożaru domu spowodowanego wybuchem baterii elektrycznej hulajnogi, w wyniku którego hospitalizowano pięć osób, w tym mężczyznę w ciężkim stanie oraz kobietę i dwoje dzieci z objawami zatrucia dymem. Wzrost liczby takich incydentów wiąże się z rosnącą popularnością małych pojazdów na baterie. Trent Curtin, asystent komisarza straży pożarnej i ratownictwa NSW ds. bezpieczeństwa społeczności, zauważył, że strażacy w jego stanie interweniują w ponad trzech pożarach tygodniowo, które są związane z bateriami litowo-jonowymi. Wskazał na globalny trend wzrostu takich zdarzeń, obserwowany również w Nowym Jorku i Londynie, i wyraził obawę o możliwość śmiertelnych pożarów w Australii. Curtin podkreślił również potrzebę regulacji sprzedaży elektrycznych rowerów i hulajnóg, by zapewnić, że konsumenci kupują produkty najwyższej jakości. Wskazał na znaczny wzrost sprzedaży elektrycznych rowerów w Australii, z około 9 000 w 2017 roku do ponad 75 000 w ostatnim roku.

Peter Bourke, reprezentujący Bicycle Industries Australia, zauważył, że sektor lekkich pojazdów elektrycznych doświadcza znaczącego wzrostu, którego oczekuje się także w przyszłości. Podkreślił, że w wyniku legalizacji pojazdów elektrycznych dla indywidualnych użytkowników, obserwowane w miejscach takich jak Queensland i Zachodnia Australia, znacznie wzrosła liczba osób wykorzystujących te pojazdy do codziennych dojazdów i transportu. Mimo że korzyści związane z używaniem takich pojazdów, takie jak zmniejszanie korków i oferowanie tańszych, ekologicznych alternatyw, są powszechnie uznawane, Bourke wyraził zaniepokojenie rosnącą liczbą pożarów związanych z bateriami. Wskazał na problem zakupu przez ludzi produktów niskiej jakości, które nie powinny być łączone lub są niewłaściwie używane. Zaznaczył, że istnieją produkty wysokiej jakości dostępne w renomowanych sklepach, i podkreślił, że istotne jest, aby przyszłe regulacje prawne wspierały użycie tych rowerów i hulajnóg elektrycznych, ze względu na ich pozytywny wpływ.

Damian Kubera z eWesta wtrącił, że stosowanie przeciwpożarowych pokrowców mógłby być skutecznym rozwiązaniem doraźnym w zmniejszaniu liczby pożarów domowych spowodowanych przez baterie. Jednakże, zauważył, że problemem pozostaje budowanie zaufania ludzi do stosowania takich zabezpieczeń. W swoim oświadczeniu Australijska Rada Straży Pożarnej i Służb Ratowniczych (AFAC) poinformowała program 7.30 o szczególnych wyzwaniach, jakie stwarzają pożary z udziałem baterii litowo-jonowych dla strażaków. Rzeczniczka AFAC wyjaśniła, że baterie te są wysoce gęste energetycznie i zawierają łatwopalne elektrolity. Pożary mogą wybuchnąć z powodu nadmiernego ładowania, przegrzania, ekstremalnych temperatur, uszkodzenia fizycznego, zwarcia, wad komórek baterii oraz ich starzenia. Gdy baterie litowo-jonowe ulegają awarii, mogą dojść do zjawiska znanego jako termiczny wybieg, co oznacza gwałtowne pęknięcie jednej lub więcej komórek baterii, wydzielanie toksycznych i łatwopalnych oparów i gazów oraz intensywny pożar, który jest trudny do ugaszenia.

 

Australijscy strażacy zwracają uwagę na sytuację w USA

 

Pan Curtin ze Straży Pożarnej i Ratownictwa NSW wyraził obawę, że kolejny pożar spowodowany przez baterię litową w Australii może mieć śmiertelne skutki. (ABC News: Tom Hancock) Pan Curtin z australijskiej straży pożarnej zaznaczył, że władze w Australii uważnie obserwują rozwój sytuacji związanej z pożarami pojazdów elektrycznych w innych krajach, które są bardziej zaawansowane w ich użytkowaniu. "Niestety, w innych krajach, a szczególnie w Nowym Jorku, widzieliśmy pożary, gdzie ludzie byli uwięzieni w swoich mieszkaniach z powodu pożarów spowodowanych przez e-rowery, a strażacy musieli wchodzić na zewnątrz budynków, aby ich ratować," powiedział. W listopadzie, Nowy Jork przeprowadził dochodzenie w sprawie liczby pożarów związanych z e-rowerami i bateriami litowo-jonowymi po kilku głośnych i śmiertelnych pożarach w apartamentowcach. Thomas Currao z nowojorskiej straży pożarnej poinformował, że doszło do znacznego wzrostu śmiertelnych pożarów związanych z tymi bateriami, co wiązało się ze wzrostem użytkowania urządzeń mobilnych na baterie. "Podczas gdy w 2019 roku odnotowano tylko 13 takich urazów, w 2021 roku było ich już 79," powiedział. "Do dnia dzisiejszego [14 listopada] zidentyfikowaliśmy już 140 urazów i 191 pożarów przypisanych bateriom litowo-jonowym.

 

Tragicznie, te pożary również doprowadziły do sześciu ofiar śmiertelnych.

 

W 2022 roku doświadczyliśmy tylu urazów, zgonów i pożarów związanych z bateriami litowo-jonowymi, ile miało miejsce w ciągu trzech poprzednich lat łącznie." Nowojorczyk Baruch Herzfeld, zapalony entuzjasta pojazdów elektrycznych, założył organizację o nazwie Safer Charging, która dąży do lepszej infrastruktury i regulacji. Organizacja pana Herzfelda wzywa do stworzenia ram regulacyjnych, które zapewnią sprzedaż tylko certyfikowanych baterii, które następnie będą śledzone, inspekcjonowane i monitorowane od momentu sprzedaży aż do ich prawidłowego recyklingu. Powiedział, że w dłuższej perspektywie chciałby zobaczyć sieć wymiennych baterii, które będą ładowane poza mieszkaniami ludzi. "Wzrost pojazdów elektrycznych to nie tylko zjawisko w USA, ale na całym świecie," powiedział programowi 7.30. "Wszyscy zdają sobie sprawę, jak dużo bezpieczniejsze i bardziej efektywne są te elektryczne rowery i hulajnogi. Używanie lekkich pojazdów elektrycznych jest bardzo ważne dla planety i życia publicznego w miastach. I będzie to nadal rosnąć. Bardzo ważne jest, aby rząd zwrócił uwagę na to zjawisko i mądrze inwestował w zasoby, regulacje i dotacje, aby zapewnić, że ludzie będą nadal korzystać z lekkich pojazdów elektrycznych.

 

W Australii, Komisja ds. Konkurencji i Konsumentów (ACCC) prowadzi obecnie badania nad ryzykiem i regulacjami związanymi z bateriami litowo-jonowymi. Zastępca przewodniczącego ACCC, Delia Rickard, poinformowała, że przedstawi rządowi zalecenia do połowy roku. "Obecnie w naszych domach mamy więcej baterii litowo-jonowych, czy to w naszych smartfonach, laptopach, wiertarkach bezprzewodowych, odkurzaczach bezprzewodowych, a nawet w urządzeniach do e-palenia," powiedziała. "Niestety, coraz częściej dochodzi do incydentów z ich udziałem, podczas których baterie zapalają się, powodując uszkodzenia mienia, a co gorsza, powodując oparzenia u ludzi. Dlatego chcemy zrozumieć, co powoduje te problemy i jak im zapobiegać." Dodała, że ACCC analizuje wszystko, od kodeksów branżowych po obowiązkowe standardy, aż po zakazy na najbardziej niebezpieczne baterie i etykiety ostrzegawcze.

 

Tanie Produkty Niosą Ryzyko

 

Producent baterii litowo-jonowych z Melbourne, Zakk Goodsell, którego firma produkuje baterie do dronów, stwierdził, że ważne jest, aby konsumenci rozumieli wrodzone ryzyko związane z kupowaniem tanich i źle wykonanych produktów. "Obawiamy się nadmiernej paniki wokół tej technologii," powiedział pan Goodsell. "Nie jest ona z natury bardziej niebezpieczna niż na przykład użycie urządzeń na benzynę, ale ryzyko może zostać przesadzone, gdy dochodzi do incydentów," dodał. "Jednak im bardziej produkty stają się popularne, tym większe jest ryzyko pożarów. Jako producenci obawiamy się braku odpowiednich regulacji i edukacji na temat właściwego korzystania z tych produktów." Wyraził również pragnienie, aby większość komórek baterii importowanych z zagranicy była poddawana testom rządowym, które informowałyby konsumentów o ich wiarygodności. "Chcielibyśmy, aby konsumenci mogli sprawdzić rodzaj komórki, jej producenta i ocenić, czy te komórki są godne zaufania."

Tymczasem zastępca komisarza ds. Pożarnictwa i Ratownictwa WA, Craig Waters, zachęcał ludzi do podjęcia kilku prostych kroków po zakupie pojazdu elektrycznego. Powiedział, że oprócz kupowania produktów od renomowanych marek, właściciele powinni przechowywać je na zewnątrz, odłączać je po naładowaniu, unikać ich uszkadzania i nie pozostawiać w gorących środowiskach a także stosować bierne zabezpieczenia takie jak przeciwpożarowe pokrowce na hulajnogi elektryczne np. firmy eWesta. 

 

NAWIGACJA 

WYMOGI I WYTYCZNE SYSTEMU SYGNALIZACJI POŻAROWEJ 

WYMOGI TECHNICZNE I UZGODNIENIE PROJEKTU INSTALACJI TRYSKACZOWEJ

UZGODNIENIE PROJEKTU AWARYJNEGO OŚWIETLENIA EWAKUACYJNEGO

WYMOGI ZAWARTOŚCI PROJEKTU ARANŻACJI

WYMOGI PPOŻ. DLA MAGAZYNÓW ENERGII

ESS

WYMOGI TECHNICZNE FOTOWOLTAIKI

linkedin

Wszelkie prawa zastrzeżone © 2023

ikonka Romaszewskiego 6 lok. B3, 01-892 Warszawa, woj. mazowieckie

Rzeczoznawca PPOŻ online